Odwołanie od zamówienia na nowy system Bike_s

Nextbike Polska wniosła odwołanie od przetargu na dostawę nowej generacji roweru publicznego w Szczecinie Bike_s. 
Firma zarzuca spółce NiOL sformułowanie warunków zamówienia w sposób naruszający uczciwą konkurencję. Zarzuty dotyczą:

„a) wymagania, aby wykonawca był autorem oprogramowania i jego właścicielem posiadającym prawa autorskie oraz aby musiał posiadać prawo oraz możliwość do aktualizacji, modyfikacji oraz swobodnego rozwoju oprogramowania,

b) baterii i wagi tabletów,

c) wielkości średnicy obręczy kół i opon rowerów,

d) terminu realizacji etapu I i w konsekwencji etapów II i III”

Nextbike domaga się zmiany treści zamówienia.
Szczególnie ciekawe jest uzasadnienie odwołania od punktu dot. wielkości i średnicy kół. Odwołanie dotyczy fragmentu: „obręczy kół – wzmocnionych wykonanych ze stopu aluminium, co najmniej dwukomorowe, kapslowanych, o średnicy 28” przeznaczonych do opon z zabezpieczeniem antyprzebiciowym” oraz „opon – 28” antyprzebiciowych, wyposażonych w pasek odblaskowy i bieżnik typu miejskiego”

W uzasadnieniu do odwołania możemy przeczytać m.in., że:

  • „Kwestionowane wymaganie dyskryminuje osoby niższe, drobniejszej postury ciała, dla których rowery tego typu będą za duże, niekomfortowe i mniej bezpieczne.”
  • „Większe koła będą powodować konieczność zwiększenia ramy, aby rower był stabilny (ale i tak będzie on stabilny jedynie dla odpowiednio wysokich osób), bo w przeciwnym razie – bez zwiększenia ramy rower po prostu będzie zbyt krótki, rozstaw kół będzie zbyt mały i rower tym bardziej będzie niestabilny, nie tylko dla niskich i lżejszych osób. Geometria tego roweru będzie niewłaściwa. Jeśli zaś miałby mieć właściwą geometrię, to skutkowałoby to też koniecznością podniesienia ramy (górnej rury). To powoduje, że niższa osoba w razie potrzeby nagłej ewakuacji z siodełka, jest zdecydowanie bardziej narażona na zaczepienie wrażliwą częścią ciała o ramę, co dodatkowo może skutkować utratą równowagi i dalszymi negatywnymi konsekwencjami.
  • „Jazda osoby niższego wzrostu, zwłaszcza lżejszej z załadowanym bagażnikiem będzie zdecydowanie mniej komfortowa i bezpieczna na rowerze z większymi kołami, w rozmiarze 28”. Rower dla takiej osoby na pewno nie będzie stabilny, zwłaszcza z załadowanym bagażnikiem.”
  • „Rowery z kołami 28” są z racji większych kół szybsze, co dla użytkowników rowerów publicznych, zwłaszcza tych, którzy nie posiadają swoich własnych rowerów, takie rozwiązanie tym bardziej może się wiązać z mniejszym poczuciem bezpieczeństwa i komfortu podróży.”
  • „Choć rowery z większymi kołami są szybsze, to właśnie rowery z mniejszymi kołami mają lepszą dynamikę, tj. szybciej można się na nich rozpędzić, a w warunkach miejskich to dynamika ma większe znaczenie.”
  • „I przede wszystkim rowery z mniejszymi kołami są bardziej zwrotne, co ma bardzo istotne znaczenie przy konieczności manewrowania w ciasnych uliczkach, ścieżkach, budynkach, ogólnie rzecz ujmując w przestrzeni miejskiej. Zwrotność ma kluczowe znaczenie, gdy trzeba np. wykonać gwałtowny manewr w celu ominięcia przechodnia. Inaczej ujmując rowery te są bezpieczniejsze zarówno dla użytkownika roweru, jak i dla otoczenia.”

    Pełną treść odwołania można przeczytać TUTAJ